Iata ca pe 4 octombrie 2012 a avut loc conferinta finantare.ro de la Bucuresti. Excelenta organizare, felicitari! Pacat insa ca autoritatile decidente nu ne-au onorat cu prezenta, ceea ce ma face sa imi aduc aminte de bancul cu Bula la puscarie: ajunge Bula al nostru la puscarie. Sta el acolo o luna. O sta si pe a doua. La sfarsitul celei de-a treia luni apare gardianul si zice: puscariasi, astazi este o zi mare… va veti schimba sosetele! Ura,ura! strigara puscariasii. Hmm… spuse gardianul, nu va bucurati prea tare… INTRE VOI!

Iata cum am stat noi la conferinta intre noi si am plans unii pe umarii celorlalti, pentru ca decidentii au treburi mai importante decat fondurile pentru Romania si buna gestionare a lor… Discutand doar intre noi, nici macar nu am apucat cu totii sa venim cu propuneri. Este rau? Poate. Dar voi transforma acest rau in ceva bun, pentru ca in felul acesta le-am scris speaker-lor, inclusive celor de la ACRAFE, ceea ce ma doare pe mine si cred ca ne doare pe noi toti, lucruri pe care le-am semnalat si in articolele precedente. Acum nu mai depinde decat de noi sa cream o presiune pentru a ne impune solutiile. Iata despre ce este vorba:

1. pentru exercitiul 2014-2020: deschiderea ANUALA tuturor DMI-urilor/liniilor de finantare, exact cum procedeaza Comisia Europeana. In acest fel se va asigura un flux financiar corect, constant si usor de gestionat dinspre autoritati spre beneficiari. Mi se pare o idee foarte importanta si tin la ea cu incapatanare. Este inutil sa vorbim orice fel de vorba, atat timp cat se va continua ca intr-un exercitiu de 7 ani sa se faca un singur apel sau doua pe o linie de finantare. Asta inseamna un flux financiar imposibil de gestionat la nivel de tara, s-a dovedit. Este vorba de un efort constant si de profesionalism din partea AM-urilor si OIR-urilor, este vorba de dosare aprobate fara nicio dedicatie, pe criterii strict legate de evaluare. Va spun sincer ca putin imi pasa ca autoritatile au personal insuficient si ca la instruiri ei nu inteleg nici jumatate din ce sunt invatati. Nu este normal sa stam cu totii pe loc si daca e seceta sa ne rugam sa ploua, ca pe vremea lui Decebal, pentru ca scumpii nostri functionari si politicieni nu au chef sa deschida anual apelurile, sa faca alocari financiare anuale si sa munceasca in mod constant pentru evaluari si monitorizari implementare. Noi suntem dispusi sa intelegem problemele lor, dar nu putem sa acceptam ca oameni pusi in functii in care ar trebui sa decida, nu gandesc global.
Este greu sa presam autoritatile ca sa devina responsabile,dar este singura noastra sansa.

Atat timp cat nu vom respecta regula alocarii graduale anuale a fondurilor, nu vad cum vom iesi din starea in care suntem, nici in perioada 2014-2020.

2.  domeniile majore de interventie realizate avand legatura cu realitatea si prin abordarea problemelor global, ghiduri ale solicitantului integratoare. Exemplu:

Presupunem ca sunt o asociatie patronala, din constructii de masini, sa zicem. Stiu ca am nevoie de anumite calificari. Asadar, vreau sa instruiesc salariatii afliatilor mei. Doresc sa realizez un centru de formare in care sa instruiesc atat someri din care ulterior sa angajez o parte, cat si proprii angajati, dar si elevi din anii terminali, din care pot selecta viitori angajati. Pot sa fac acest lucru respectand actualele ghiduri si linii de finantare? Evident, nu!

De ce? Deoarece reabilitarea /modernizarea/ dezvoltarea şi echiparea infrastructurii pentru formare profesională continuă in mediul urban este pe POR, iar instruirea pe POSDRU. Deci daca vreau mai mult decat o simpla zugraveala si ceva dotari cu mobilier si echipamente IT, accesez POR. Asta este insa ultima din grijile mele, caci pentru instruirea elevilor si studentilor din anii terminali pe ocupatii cerute pe piata muncii POSDRU axa 1, pentru instruirea salariatilor am POSDRU axele 2 si 3 si pentru instruirea somerilor, din nou, am POSDRU axa 5. Deci pentru ca sa ma dezvolt trebuie sa depun 3 proiecte pe POSDRU si unul pe POR, POSCCE sau PNDR, depinde ce gen de intreprindere am. Depun 4 proiecte, din care se aproba unul sau doua. Asadar, mai bine ma lipsesc. Si iata ca nu mai contribui cinstit la dezvoltarea mediului de afaceri din Romania. Pierd si eu, pierd si angajatii, pierde si statul. Ne pasa?

Si ne uitam cu mirare la exemplele de buna practica din tarile UE, la proiecte prin care s-au reabilitat hale dezafectate, s-au realizat centre de formare profesionala in ele si s-a dat drumul la formare, atat pentru tineri, cat si pentru maturi, atat pentru salariati ,cat si pentru someri. S-au dezvoltat centre de execelenta, s-au dezvoltat noi sectoare economice in locul celor care au murit. Asta inseamna viziune integratoare, asta inseamna cheltuirea eficienta a banilor, pentru dezvoltare, nu pe principiul dupa noi, potopul.

3. o lege clara si unitara a achizitiilor. Nu este normal ca sa trebuiasca sa faci dosar de achizitii pentru CONSUMABILE – cred ca sunem unici in lume cu treaba asta –  dar pe achizitii serioase pe POR sau POSCCE sa castige firme care nu pot finaliza in veci produsul sau serviciul pe care trebuie sa-l realizeze.

4. care este cu adevarat rolul real al tuturor organismelor cu atributii legate de fondurile europene, nemaivorbind de rolul ministerului afacerilor europene? Caci in afara de evaluari si rambursari care depasesc de multe durata unui an si de tone de hartii cu stampile peste stampile, este greu sa mai distingi si putinele lucruri pozitive pe care acesti oameni totusi le fac. Responsabilitatile lor sunt paralele, asadar raspunderea este difuza. Practic nimeni nu raspunde pentru nimic. OIR-urile nu pot decide, trebuie sa se adreseze AM-urilor. AM-urile ezita luni de zile ca sa raspunda. Ministerul afacerilor europene nu are putere de decizie, cand de fapt ar trebui sa fie 100% responsabil pentru tot ce se intampla pe fonduri structurale. Este posibila reducerea numarului acestor organisme si realocarea personalului intr-o noua structura, mai flexibila si mai eficienta? Caci organismele de acum si-au dovedit ineficienta.Fiecare organism da vina pe celalat si nimeni nu raspunde pentru ce se intampla.

Va propun sa discutam prin email/blog sau orice alt mijloc de comunicare despre aceste subiecte si sa ne gandim la propuneri concrete legate de ele, pe care sa le facem decidentilor. Va propun sa cream o presiune in acest sens si sa ne facem vocea auzita si, mai mult, sa punem la dispozitia experienta si puterea de munca pe care o avem pentru realizarea de propuneri concrete, care sa poate fi legalizate. In caz contrar, iar ne-am intalnit ca sa ne vedem si treaba incepe sa nu mai fie nostima, pentru ca est vorba de viata noastra si a copiilor nostri.

Astept raspunsurile dumneavoastra. Cu stima,

Teodora Gheorghevici


No Comments on “Schimbarea sosetelor pentru 2014-2020”

You can track this conversation through its atom feed.

No one has commented on this entry yet.

Lasă un răspuns

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>