Agenda Europeană pentru Competențe este un plan pentru o perioada de cinci ani, realizat pentru a ajuta persoanele și organizațiile să dezvolte competente mai multe și mai variate, prin:
-
consolidarea competitivității durabile, asa cum este prevazut în Pactul Verde European
-
asigurarea echității sociale, punerea în practică a primului principiu al Pilonului european al drepturilor sociale: accesul la educație, formare și învățare continuă pentru toată lumea, oriunde în UE
-
construirea rezilientei pentru a reacționa la crize, pe baza lecțiilor învățate în timpul pandemiei COVID-19.
Comisia Europeana nu tratează problemele separat: dezvoltarea economiei are legătura strânsa cu nivelul educației și competentelor forței de munca, a lucrătorilor, patronilor și funcționarilor din serviciile publice.
În acest context, în perioada 3-5 februarie 2021, am luat parte la conferința on-line Către un nou contract socio-ecologic, organizata de către Confederația Europeana a Sindicatelor ETUC și de către Academia Sindicala Europeana. Ursula van der Leyen, președintele Comisiei Europene, a declarat ca educația permanenta și calificarea și recalificarea sunt o prioritate în politicile Comisiei Europene, sunt absolut necesare, cu atât mai mult cu cât investiția în energia verde creează noi locuri de munca pentru cei care se recalifica. Așadar, guvernele trebuie sa investească în educație și formare profesională, pentru ca nimeni sa nu rămână „pe dinafara”.
Perfect pentru noi, însă… ce ne facem, fetelor? Exercițiul financiar 2014-2020 este în perioade de dezangajare și, la 31 decembrie 2020, Programul Operațional Capital Uman are o rata de absorbție efectiva de 33,61%, conform tabelului „Stadiul absorbției pentru programele finanțate din Fondurile Europene Structurale şi de Investiții (FESI), Fondul de ajutor european pentru cele mai defavorizate persoane (FEAD) și al plăților efectuate din Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA) la data de 31 decembrie 2020” . Nu ca alte programe operaționale ar sta mai grozav… însă ceea ce nu au înțeles guvernanții noștri, în decursul anilor, este ca nu poți face investiții, nu poți realiza infrastructura, nu poți avea sănătate, cultura, turism, servicii publice, IMM-uri, FĂRĂ EDUCAȚIE! Pentru ca lucrurile au un început, o continuare și o finalitate. Iar începutul și continuarea înseamnă educație inițială și continua. Finalitatea înseamnă infrastructura, sănătate, cultura, turism, servicii publice, IMM-uri. Simplu ca lumina zile pentru toată lumea.
Acestea fiind clare, continui, reluând întrebarea: ce ne facem, fetelor? De foarte mulți ani România este pe primul loc la analfabetismul funcțional în Uniunea Europeana. Intre timp, cei care erau copii analfabeți funcțional acum 10 sau 20 de ani au ajuns funcționari sau doresc sa aibă afaceri. Adică sunt în posturi de conducere, la diferite niveluri. Trecând însă prin educație ca pestele prin apa, nu știu decât ca au nevoie de bani mulți, cu efort minim. Nici vorba sa înțeleagă ce înseamnă munca serioasa în domeniul lor, specializarea, responsabilitatea și ca acțiunile lor au consecințe pe termen lung asupra tuturor oamenilor care depind de ei.
Suntem într-o situație din ce în ce mai proasta, dar asta nu înseamnă ca nu putem să ne redresam. Numai ca acest lucru înseamnă (după cum spuneam și acum șapte ani, din păcate), un calendar asumat de lansare a TUTUROR LINIILOR DE FINANȚARE NECESARE, respectarea termenelor de către autorități, evaluări profesionale și într-un termen rezonabil ale cererilor de finanțare, implicarea evaluatorilor externi în procesul de evaluare pentru dinamizarea procesului, onorarea cererilor de în termenul legal, deblocarea contribuției României la fondurile europene pentru perioada 2014-2020 și perioada de dezangajare 2021-2023. Asta vrem sa vedem de la dumneavoastră, domnilor miniștrii Ghinea, Cseke, Năsui, Nazare și Cîțu!
No Comments on “Semianalfabetismul se numește, mai nou, analfabetism funcțional”
You can track this conversation through its atom feed.